:: SELAMAT DATANG KE PORTAL UNIT HEM SEKOLAH KEBANGSAAN PANJI ::

SKPHEM Label

3K (14) APDM (1) Bantuan dan Kebajikan (14) Bimbingan Kaunseling (8) Disiplin (17) Hari Guru (1) Kantin (2) Kehadiran (3) PIBG (6) PPDa (2) Pra Sekolah (9) S1M (1) SKPMg2 2017 (10) SPBT (4) Umum (38)

Jumaat, 3 Mac 2017

Pelan Strategik Program Kebersihan, Kesihatan dan Keselamatan (3K)


Program 3K merupakan satu program yang menjurus ke arah menghasilkan suasana persekitaran sekolah yang memberangsangkan untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran. 3K merujuk kepada Kebersihan, Kesihatan dan Keselamatan.



Secara amnya jika ketiga-tiga elemen ini diterapkan ke dalam suasana persekitaran sekolah, sudah pasti para guru dan pelajar akan menjadi lebih selesa, selamat dan berkeyakinan dalam menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Program 3K terdiri daripada unit-unit seperti yang berikut:

·         Unit Keceriaan Kelas
·         Unit Tandas Bermaklumat
·         Unit Kawad Kecemasan
·         Unit Landskap & Keindahan
·         Unit Makmal & Bengkel Selamat
·         Unit Rawatan (Suntikan/Pergigian)

Persekitaran sekolah yang bersih, sihat dan selamat amat perlu bagi meningkatkan keselesaan pelajar bagi melahirkan insan yang seimbang dari segi emosi, rohani ,jasmani dan intelek.

Dikongsikan di sini beberapa dokumen Program 3K yang boleh dijadikan rujukan dan panduan yang boleh dimuat turun: [klik sini]
Perancangan Strategik 3K
Contoh Kertas Kerja 3K
Contoh Analisis SWOT 3K

Contoh Jawatankuasa 3K

Tiada ulasan:

Catat Ulasan