SURAT
PEKELILING IKHTISAS.
-Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim
Pinjaman Buku Teks Kementerian Pendidikan. 7 (98)
-Penggunaan Buku Teks Dan Buku Latihan Dan Aktiviti
Yang Di Perakukan Oleh Kementerian Pendidikan. 12 ( 99 )
-Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim
Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pendidikan. 4 ( 99 )
-Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim
Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pendidikan. 11 ( 01 )
-Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim
Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pendidikan. 4 ( 01 )
-Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim
Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pelajan Malaysia. 7 ( 05 )
-Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim
Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pelajan Malaysia. 9 ( 07 )
-Pindaan Syarat Kelayakan Meminjam Buku Teks Skim
Pinjaman Buku Teks ( SPBT ) Kementerian Pelajaran Malaysia. 11 ( 07 )
DASAR DAN
PELAKSANAAN
-MEMASTIKAN PEROLEHAN BUKU TEKS UNTUK KEGUNAAN DI
SEKOLAH ADALAH BERKUALITI
-MEMASTIKAN BUKU TEKS DI BAWAH SKIM PINJAMAN BUKU
TEKS (SPBT) DIBEKALKAN SECUKUPNYA KE SEKOLAH DALAM TEMPOH YANG DITETAPKAN
OBJEKTIF
-Meringankan beban kewangan yang ditanggung oleh
ibu bapa atau penjaga.
-Memastikan murid warganegara Malaysia menerima buku
teks SPBT pada minggu pertama sesi baru persekolahan bermula
GANTIAN BUKU
TEKS.
ØBuku Teks - Mengikut keperluan sekolah
Ø Buku Latihan dan Aktiviti – Gantian sepenuhnya setiap tahun
PENERIMAAN,
PENGAGIHAN DAN PEMULANGAN
Penerimaan Bekalan Pakej Buku Teks SPBT
-Bekalan merujuk kepada penyata Komputer BTBT 460,
perlu dilengkapkan dan ditandatangani setelah semua buku diterima.
-Lapor / rekod jumlah pesanan dalam program EMATEKS
Kriteria
Penerimaan.
-Judul.
-Jumlah Naskah Mengikut Judul.
-Sekolah Tidak Boleh Menerima Buku Bagi Pihak Lain
Melainkan Terdapat Arahan Dari BBT, JPN Atau PPD.
-Susunan Halaman Adalah Mengikut Susunan Yang
Betul.
-Penjilidan Buku Adalah Kemas Dan Kukuh.
-Kualiti Cetakan Adalah Kemas, Tidak Kabur Dan
Tidak Bebayang.
INVOIS.
•Ditandatangani
•Catatkan tarikh penerimaan
•Nama , No. Kad Pengenalan & cap penerima
•Cap Sekolah
•Serah kepada penerbit / pengedar
•Simpan 1 salinan dalam fail sekolah
•Tidak dibenar membuat sebarang pindaan
•Semua catatan dibuat menggunakan pen
ü jika judul dan naskhah tidak menepati butiran
seperti tercatat pada btbt 460, pihak
sekolah tidak boleh menerima buku teks berkenaan.
§ hanya tandatangani nota serahan sahaja
§ arahan dari BBT/JPN
JAMINAN.
Tempoh jaminan buku teks SPBT yang dibekalkan ialah
24 bulan (2 tahun).Dalam tempoh
tersebut, sekiranya terdapat buku teks yang tidak
berkualiti / tidak memuaskan / rosak, pihak
sekolah perlu memaklumkan kepada JPN / PPD dan
mengembalikan buku tersebut kepada
penerbit atau pengedar untuk mendapat gantian.
Rekod penerimaan buku teks ke dalam buku stok SPBT
sebaik sahaja bekalan diterima
1- Bilangan Buku Daripada Jumlah Bekalan Yang Di
Terima.
2- Jumlah Bekalan Buku Yang Diterima
3- Tahun Bekalan Buku Diterima.
Pengagihan Buku Teks SPBT Kepada
Murid
-Diselesaikan dalam minggu pertama sesi persekolahan
-Diagih lebih awal bagi murid yang akan menduduki peperiksaan awam
Tindakan Awal Guru SPBT
-kenalpasti murid yang mempunyai rekod disiplin SPBT
-pastikan gantian / pemulangan buku teks SPBT telah dibuat dan direkodkan
-dapatkan tandatangan Pengetua / Guru Besar / PK HEM untuk kuasa
mengagihkan buku teks
pada borang SPBT G
-menyemak stok buku teks SPBT
-sediakan Jadual Pengagihan Buku
-Mengedarkan kepada Guru Kelas
§borang SPBT G
§Surat Akuan Penerimaan Buku Teks SPBT
Tindakan Guru Kelas
-Edarkan buku teks SPBT kepada murid yang layak
-Lengkapkan borang SPBT G
-Edar Surat Akuan Penerimaan Buku Teks kepada murid
-mengumpul Surat Akuan Penerimaan Buku Teks yang telah lengkap diisi dalam tempoh tujuh
hari selepas buku teks diterima oleh murid
CARTA ALIR PEULANGAN BUKU
Buku Stok SPBT
-Rekod rasmi tentang bilangan pakej buku teks SPBT di sekolah
-Perlu disediakan mengikut format yang telah ditetapkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia
-Sentiasa dikemaskini
Rasionalnya :
Memudahkan proses pemesanan buku teks yang diperlukan
RUANGAN DALAM BUKU STOK SPBT
PENERIMAAN
Rekod tentang buku teks SPBT yang diterima dari :
v Penerbit/Pengedar
v Guru Kelas
v Agihan Dalaman (Stor
Pusat/Sekolah Lain)
v Tarikh
v Rujukan
√ No. Fail : SPBT G
√ No. Nota Serahan/Invois
v Bilangan Naskah
v Daripada (Penerbit/pengedar)
v Oleh (Nama & Jawatan)
KELUARAN
Rekod tentang Buku Teks SPBT Yang Dikeluarkan Dari BOSS
-Agihan Kepada Murid
-Agihan Dalaman ( ke sekolah lain)
-Pelupusan yang telah diluluskan
v Tarikh
v Kepada
- tahun/tingkatan
- Stor pusat/sekolah lain
- Pelupusan setelah
mendapat kelulusan
v No. Rujukan
-Bilangan naskah
BAKI
Rekod Tentang Jumlah Buku Semasa Pada Tarikh :
-Penerimaan buku teks
-Keluaran buku teks
-Tarikh
-Bilangan Naskah
Makluman buku teks yang dikeluarkan (secara kekal) dari BOSS berkaitan
:
-Pelupusan
-Buku hilang
-Agihan dalaman
-Musnah akibat bencana
-Buku dibawa pindah oleh murid
BUKU ROSAK AKIBAT KECUAIAN
PENERBIT.
-Jilidan Tidak Kemas. C : Kulit Buku Tertanggal / Muka Surat Terlipat.
-Kemasan Ultra Vanish ( UV ) Tidak Sempurna C : Nipis, Tidak Sekata,
Tidak Kemas.
-Susunan Kuras.
1- Tidak Lengkap.
-Susunan Kuras Tidak Mengikut Susunan Mukasurat Yang Betul Menyebabkan
Susunan Mukasurat Buku Tidak Lengkap.
-Jumlah Kuras Tidak Cukup ( Buku Tidak Lengkap ).
-Susunan Kuras Tidak Tepat.
-Mukasurat Tidak Mengikut Urutan.
2- Kuras Disusun Terbalik Semasa Proses Menjilid.
-Tidak Bercetak.
-Muka Surat Tidak Bercetak.
-Saiz Buku Tidak Mengikut Ukuran.
-Kualiti Cetakan ( Kulit Buku ).
V Kualiti cetakan kulit buku
tidak jelas (sharpness)
v Terapan warna tidak sekata
(smooth)
v Registration tidak tepat
v Susunan proses pisah warna
(colour separation) tidak mengikut urutan yang betul
v Terdapat kekotoran pada kulit
buku (terapan warna)
v Cetakan tidak tepat pada tulang buku (spine)
Kualiti Cetakan ( Teks )
v Menggunakan kertas
simile/woodfree 70 gsm tetapi berkualiti
rendah
v Kualiti kertas memberi kesan
pada kualiti cetakan (kejelasan teks dan
bahan grafik)
v Kualiti cetakan bahagian
halaman buku tidak jelas (sharpness)
v Terapan warna tidak sekata
(smooth)
v Registration tidak tepat (
jagged-teks dan grafik tidak jelas)
v Susunan proses pisah warna
(colour separation) tidak mengikut urutan yang betul
v Terdapat kekotoran pada
bahagian halaman buku (terapan warna)
Mukasurat Melekat.
-Trimming Tidak Mengikut Crop Mark.
C: -Mukasurat Tidak dipotong.
-Saiz Mukasurat Tak Sama
Besar.
-Kandungan Teks Terpotong.
-Trimming Tidak Tepat ( Crop
Mark Sebagai Penanda Trimming )
-Rosak Semasa Dalam Proses Penghantaran.
v Pemilihan kaedah pembungkusan
oleh penerbit
v Proses penghantaran
bermasalah
v Kaedah penghantaran – mengikut lokasi yang
berbeza
v Kekangan masa
v Faktor cuaca / bencana alam
SISTEM FAIL
BILIK BOSS
Diwujudkan dengan konsep bilik ini digunakan sepenuhnya bagi pengurusan
SPBT bermula dari penerimaan, perekodan dan pengagihan buku teks SPBT.
RASIONAL
•MENYEDIAKAN SATU TEMPAT PENYIMPANAN KHAS BAGI BUKU-BUKU TEKS SEKOLAH
•MENJAMIN PENJAGAAN DAN KESELAMATAN BUKU-BUKU TEKS DAN MENJALANKAN
AKTIVITI MEMBAIKPULIH BUKU
•MENDEKATKAN MASYARAKAT SEKOLAH TERUTAMA MURID TERHADAP PELAKSANAAN DAN
PENGURUSAN BOSS YANG SELAMA INI DILIHAT SEBAGAI STOR BUKU TEKS
Tiada ulasan:
Catat Ulasan