SISTEM PENARAFAN KESELAMATAN SEKOLAH
https://spks.moe.gov.my/
SURAT
PEKELILING IKHTISAS.
-Keselamatan Diri Pelajar Di Sekolah. 8 ( 88 )
-Keselamatan Diri Murid Pergi Dan Balik Ke Sekolah.
8 ( 99 )
-Menangani Masalah Keselamata, Dadah Dan Gengster.
6 ( 00 )
-Mencegah Kebakaran Di Sekolah. 7 ( 00 )
-Pelaksanaan Program Sekolah Selamat. 4 ( 02 )
-Langkah-Langkah Keselamatan Semasa Mengikuti
Aktiviti / Program Di Luar Waktu Persekolahan. 8 (09)
-Pengurusan Keselamatan Murid Di Sekolah. 8 ( 11 )
PROGRAM PENINGKATAN KESELAMATAN SEKOLAH.
DEFINISI
-Sekolah Selamat didefinisikan sebagai persekitaran
sekolah yang selamat di mana warga
-Sekolah merasa selamat tanpa gangguan daripada
mana-mana pihak sama ada dari dalam mahupun dari luar.
MATLAMAT
Mewujudkan budaya selamat di sekolah dan
persekitaran secara berterusan dengan sokongan keluarga dan komuniti setempat.
RASIONAL
1. Dalam banyak keadaan keselamatan kerap diabaikan
dan jarang dijadikan asas utama pertimbangan.
2. Warga sekolah dewasa ini terdedah dengan isu-isu
keselantan fizikal, sosial , Emosi dan
teknikal.
Justeru, polisi yang berterusan perlu diwujudkan.
3. Kurang mendapat kerjasama daripada keluarga dan
masyarakat dengan Institusi pendidikan dari segi
keselamatan.
4. Keupayaan sekolah dalam menangani isu-isu
keselamatan amat terbatas ,tanpa
Sokongan keluarga dan
komuniti.
PERANCANGAN
Bagi melicinkan pelaksanaan Program Peningkatan
Keselamatan Sekolah yang keahliannya terdiri daripada wakil sekolah , ibu bapa,
agensi-agensi kerajaan dan bukan kerajaan.
Jawatankuasa
1. Jawatankuasa Induk - Ahli-ahli Jawatankuasa
terdiri dari wakil-wakil ibu bapa, guru,
polis dan
bukan kerajaan
2. Jawatankuasa Pelaksana
3. Kekerapan Mesyuarat
4. Kehadiran ahli-ahli dalam mesyuarat
5. Sistem Fail :
- surat panggilan mesyuarat
- minit mesyuarat
- surat perlantikan j/kuasa tahun semasa
- maklumat diri ahli jawatankuasa
Fungsi
Jawatankuasa
1. Menyediakan kod etika dan tanggungjawab semua
warga sekolah.
2. Menyediakan kod etika dan tanggungjawab pihak
lain (komuniti, keluarga )
3. Mempromosikan secara aktif kod dan etika kepada
semua warga sekolah dan komuniti setempat.
4. Mendidik dan melatih guru, kakitangan sekolah
dan ahli komuniti akan prosedur keselamatan yang ada.
5. Memastikan wujud kesedaran di kalangan semua
pihak akan isu ke arah peningkatan keselamatan
sekolah.
6. Melaksana, menilai dan mengkaji semula semua
dasar dan prosedur peningkatan keselamatan sekolah
dari masa ke semasa.
Polisi
Keselamatan Murid Pergi dan Balik Sekolah
1. Data cara pelajar ke sekolah.
2. Kaedah Pemantauan yang terancang
3. Rekod Kemalangan
4. Tatacara Murid, Tatacara Guru dan Tatacara Ibu
Bapa
5. Kaedah yang terancang mempromosikan semua polisi
PPKS kepada warga sekolah , ibu bapa dan
komuniti
6. Pelan kawasan berisiko sekita sekolah
7. Pelajar mematuhi tatacara pergi dan balik
sekolah
8. Polisi diterima , difahami ,dihargai dan
penglibatan sepenuhnya oleh warga sekolah , ibu bapa, pelajar dan
komuniti luar.
9. Polisis mematuhi kehendak undang-undang.
10. Semua tatacara tindakan menghadapi krisis
dipamer , dijelaskan,difahami dan mesra pengguna.
11. Sistem kwalan lalu lintas di dalam dan di luar
sekolah.
Polisi Ke
Arah Salah Laku Sifar
1. Program Ke Arah Peningkatan Disiplin
o Tatacara Murid
o Tatacara Guru
o Tatacara Ibu Bapa
2. Sistem Pemantauan Disiplin
- Pemeriksaan mengejut
- Buku Pengesanan Pelajar / Tindakan Susulan
3. Rekod Salah Laku termasuk SSDM
4. Kelab Pencegahan Jenayah
5. Pegawai Perhubungan Sekolah - Buku Lawatan Polis
6. Penglibatan Agensi- Agensi Lain
7. Peraturan Sekolah
8. Peraturan- Peraturan Pendidikan , Buku – Buku
Panduan dan Surat – Surat Pekeliling Ikhtisas Disiplin
9. Surat Penurunan Kuasa Merotan
10. Kesesuaian polisi-polisi lain yang boleh dibina
dalam konteks sekolah.
Polisi
Pengurusan Keselamatn Dan Tatacara menghadapi Krisis
1. Sistem kawalan keluar masuk sekolah ( Buku Rekod
Pelawat , Buku Kebenaran Membawa Pelajar Keluar dan lain-lain )
2. Sitem Kawalan Keluar masuk Kelas
3. Sistem Pengenalan yang berkesan untuk murid,
kakitangan dan pelawat.
4. Sistem telekomunikasi yang berkesan.
5. Nombor-nombor telefon semua pihak yang berkaitan
semasa krisis dipamerkan dengan jelas di tempat
yang sesuai.
6. Peraturan dan arahan keselamatan dipamerkan
dengan jelas ditempat yang sesuai.
7. Kerjasama anatara pihak polis ,pengawal
keselamatan sekolah , sukarelawan sebelum,semasa dan selepas waktu
persekolahan.
8. Warga sekolah dapat menyatakan dan menjelaskan
tatacara menghadapi Krisis .
9. Perhimpunan Sekolah ( Mingguan / harian )
- Laporan Perhimpunan Mingguan / harian
- Penglibatan murid
CONTOH
POLISI.
POLISI 1 :
PERGI DAN BALIK SEKOLAH DENGAN SELAMAT
A) MATLAMAT.
1-
Mewujudkan keadaan yang selamat dalam perjalanan pergi dan balik sekolah.
2- Memupuk
sikap toleransi di kalangan ibubapa dan murid.
3-
Memastikan ibubapa dan murid menjaga keselamatan diri dan anak dalam
perjalanan pergi dan balik sekolah.
4-
Meyakinkan ibubapa terhadap keselamatan diri dan anak mereka dalam
perjalanan pergi dan balik sekolah.
B) RASIONAL
1- Ramai
ibubapa dan murid terdedah kepada bahaya akibat kecuaian ataupun sikap tidak
mementingkan aspek keselamatan.
2-
Kesedaran ibubapa dan murid terhadap keselamatan pergi dan balik sekolah
amat kurang
3-
Keupayaan sekolah dalam menangani isu-isu keselamatan keselamatan di
luar kawasan sekolah amat terbatan atas sikap acuh tak acuh ibubapa dan murid.
4-
Mengadakan persekitaran yang selamat untuk ibubapa dan murid melalui
pendidikan keselamatn diri dalam perjalanan pergi dan balik sekolah mat
diperlukan.
C) POLISI
Memastikan ibubapa dan murid sekolah selamat dalam perjalanan pergi dan
balik.
D) TUJUAN /
OBJEKTIF
1-
Menyedia dan menyebarkan maklumat tentang tatacara tindakan keselamatan
ibubapa dan murid semasa pergi dan balik sekolah.
2-
Mengenalpasti masalah berkaitan dengan penggunaan laluan perjalanan
pergi dan balik sekolah.
3- Supaya
ibubapa dan murid peka terhadap keselamatan diri mereka semasa pergi dan balik
sekolah.
4- Meyakinkan
ibubapa terhadap keselamatan diri mereka dan anak mereka berdasarkan peraturan
yang disediakan.
E) TATACARA
AM
1-
Penyediaan jadual bertugas guru dan pengawas serta dengan bantuan
ibubapa di pintu masuk di pintu masuk ( gate ) sebelum dan selepas masa
persekolahan.
2-
Kenderaan ibubapa dilarang memasuki kawasan sekolah.
3- Murid
beratur semasa balik ke rumah.
4- Murid
berada di tempat menunggu sekiranya kenderaan mereka belum tiba.
F) TATACARA
UNTUK MURID.
a) Pergi
dan balik dengan berjalan kaki.
1-
Melintas Jalan.
-
Murid dikehendaki berjalan kaki hingga berada dihadapan sekolah.
-
Murid dikehendaki mengikut arahan pekerja sekolah yang mengawal
lalulintas di waktu pergi dan
balik sekolah.
-
Murid dikehendaki berdiri di atas kaki lima atau bahu jalan ketika hendak
melintas.
-
Undur dua langkah ke belakang apabila anda melihat kenderaan besar.
-
Tunggu sehingga pekerja lalulintas memberi arahan kepada kenderaan
supaya berhenti.
-
Tunggu arahan daripada pekerja lalulintas.
-
Lihat kanan, kiri dan kanan semula.
-
Melintas apabila menerima arahan daripada pekerja lalulintas dan
apabila sudah pasti kenderaan sudah berhenti.
2-
Berjalan kaki di dalam kawasan sekolah.
-
Murid dikehendaki menggunakan lorong pejalan kaki yang disediakan.
-
Murid dikehendaki berhenti di lintasan pejalan kaki ( zebra )
-
Lihat kanan, kiri dan kanan semula.
-
Melintas apabila sudah pasti tidak ada kenderaan atau kenderaan sudah
berhenti.
3-
Berjalan kaki di waktu hujan.
-
Murid dikehendaki memakai baju hujan.
-
Jika memakai payung anda mesti memegang dengan betul supaya tidak
menghalang pandangan hadapan.
-
Murid dikehendaki berjalan dengan cermat terutama di tempat-tempat
yang licin.
-
Sekiranya hujan terlalu lebat, murid di minta menumpang teduh di tempat
Selamat seperti pondok menunggu bas atau lain-lain bangunan. Jangan
berteduh di bawah pokok.
-
Murid dikehendaki tidak menggunakan payung ketika hujan ribut dan
angin
kencang.
-
Murid dikehendaki tidak bermain-main di dalam hujan.
4-
Berjalan kaki di tempat sunyi dan semak.
-
Murid dikehendaki berjalan dalam kumpulan sekurang-kurangnya dua
orang
-
Murid digalakkan mempunyai pengetahuan seni mempertahankan diri.
-
Sekiranya berlaku kecemasan, anda jangan panik.
Menjerit meminta
tolong, cuba pertahankan diri atau lari menyelamatkan diri.
-
Laporkan kejadian tersebut kepada guru dengan segera untuk tindakan
seterusnya.
b)
Pergi dan balik dengan menaiki bas.
-Tidak terdapat murid yang menaiki
bas.
c)
Pergi dan balik dengan menaiki basikal.
-
Murid dinasihatkan memahirkan diri menggunakan basikal sebelum
menunggang basikal ke sekolah.
-
Murid-murid diminta memakai pakaian yang boleh memantulkan
Cahaya ( vest keselamatan).
-
Murid dikehendaki memastikan basikal sentiasa dalam keadaan baik.
-
Murid-murid dilarang mengayuh terlalu laju.
-
Murid-murid dilarang bersaing atau bergandingan.
-
Apabila sampai ke sekolah murid diminta berhenti dan turun di laluan
yang disediakan.
-
Murid-murid dikehendaki menolak basikal mereka ke tempat meletak
basikal yang disediakan.
-
Di waktu balik dari sekolah murid dikehendaki menolak basikal mengikut
lorong basikal yang disediakan hingga ke
pintu pagar sekolah.
-
Selepas pintu pagar sekolah, murid dibenarkan menunggang basikal
dengan cermat balik ke rumah.
d)
Pergi dan balik dengan menaiki motosikal.
- Pastikan motosikal dalam keadaan
baik dan sempurna.
- Murid-murid tidak dibenarkan menunggang motosikal ke sekolah.
- Murid-murid yang dihantar oleh ibubapa dengan motosikal dikehendaki
memakai topi keledar.
- Apabila sampai ke sekolah murid-murid dikehendaki turun di pintu
pagar yang dikhaskan untuk
pejalan kaki.
- Murid dikehendaki mengikuti tatacara pejalan kaki sebagaimana
disebutkan di atas.
- Apabila balik dari sekolah murid dikehendaki berada di tempat
menunggu sehingga motorsikal
ibubapa / penjaga mereka sampai.
- Sekiranya berlaku kemalangan, anda dikehendaki memohon bantuan
orang terdekat dan laporkan
segera kepada guru atau guru bertugas
atau pihak pentadbir.
e)
Pergi dan balik menggunakan kereta atau van.
- Murid dikehendaki memastikan pintu kereta ditutup dengan sempurna
sebelum kereta bergerak.
- Gunakan talipinggang keledar.
- Anda dilarang bergurau atau bermain semasa kenderaan bergerak.
- Pastikan kenderaan betul-betul berhenti sebelum turun atau naik
kenderaan.
- Apabila sampai ke sekolah murid-murid diminta turun di pintu pagar
yang dikhaskan untuk pejalan kaki.
- Murid dikehendaki mengikuti tatacara pejalan kaki sebagaimana
disebutkan di atas.
- Apabila balik dari sekolah murid dikehendaki berada di tempat
menunggu sehingga kereta ibubapa / penjaga mereka sampai.
G )
TATACARA UNTUK IBUBAPA
1-
Menemani anak berjalan kaki dalan keadaan cuaca gelap, hujan dan sunyi
sehingga sampai ke sekolah.
2-
Mengingatkan atau menasihatkan anak supaya sentiasa berwaspada dan
berhati-hati terhadap orang-orang yang tidak dikenali semasa pergi dan balik
sekolah.
3-
Mengambil tahu waktu anak pergi dan balik sekolah dan menghubungi
sekolah sekiranya anak lewat balik.
4-
Memastikan anak memakai pakaian cerak atau bahan reflektif jika jika
berjalan dalam cuaca gelap.
5- Elakkan
anak dari menaiki kenderaan yang uzur atau kurang sempurna.
6-
Mengingatkan anak supaya mematuhi peraturan lalulintas sebagaimana yang
telah disampaikan oleh pihak sekolah.
H ) TATACARA
UNTUK GURU.
1- Memberi
penerangan tentang risiko yang berada di sekitar sekolah atau sepanjang
perjalanan ke sekolah.
2- Membuat
rondaan ke tempat yang berisiko tinggi atau tempat yang selalu dikunjungi oleh
murid.
3- Memberi
pertolongan cemas jika perlu.
4-
Menelefon pihak ambulan, bomba atau polis jika berlaku kemalangan.
5-
Menghubungi keluarga murid.
6- Membuat
laporan kepada Guru Besar.
I) TATACARA
BILA BERLAKU KEMALANGAN.
1- Murid
dikehendaki jangan panik.
2- Catat
nombor, jenis dan warna kenderaan yang terlibat.
3-
Laporkan kepada guru.
4- Guru
akan bertindak mengikut tatacara untuk guru.
POLISI 2 :
SIFAR PONTENG.
A) MATLAMAT.
1-
Membasmi masalah ponteng sekolah di kalangan murid.
2-
Menggalakkan murid menepati waktu persekolahan dan ko-kurikulum.
3-
Menanamkan rasa suka berada di sekolah.
4-
Memastikan murid membawa surat sakit / surat dari penjaga sekiranya
tidak hadir.
B) RASIONAL
1- Adanya
pelajar yang tidak hadir ke sekolah tanpa sebab yang munasabah.
2- Sikap
murid yang tidak menepati waktu.
3-
Menyediakan persekitaran belajar yang seronok untuk menarik minat murid.
C) POLISI
Memastikan murid hadir mengikut waktu persekolahan dan aktiviti
ko-kurikulum.
D) TUJUAN /
OBJEKTIF
1-
Mengurangkan ketidakhadiran murid ke sekolah tanpa sebab.
E) TATACARA
AM.
1- Penandaan
buku jadual kedatangan oleh guru kelas setiap hari sebelum jam 09.00 pagi.
2-
Menyimpan rekod / maklumat surat sakit / surat dari penjaga.
3-
Mengemaskini borang kehadiran murid dalam Sistem Merit De Merit.
F) TATACARA
MURID.
1- Setiap
murid mesti ada peraturan sekolah.
2- Murid
dikehendaki mematuhi peraturan sekolah.
3-
Hendaklah hadir ke sekolah dan hadir dalam semua aktiviti ko-kurikulum
yang melibatkan semua murid.
4- Murid
yang tidak hadir hendaklah menyerahkan surat sakit / surat dari penjaga /
membuat panggilan telefon.
5- Murid
yang bermasalah hendaklah dirujuk kepada guru kaunseling.
G) TATACARA
GURU
1-
Pastikan murid ada buku peraturan sekolah.
2- Pastikan murid sampai tepat pada waktunya
sebelum 7.30 pagi.
3-
Sentiasa memberi peringatan kepada murid.
4-
Mengenalpasti murid yang selalu ponteng
5-
Mencatat butiran kesalahan murid.
6- Hantar
surat peringatan kepada ibubapa murid.
7- Guru
hendaklah menyemak rekod kedatangan harian dan buku kawalan kelas.
8- Guru
kelas hendaklah merujuk masalah murid yang sukar dibimbing kepada Guru
Bimbingan dan Kaunseling.
9- Kes
yang berat akan dirujuk kepada Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid dan Guru
Besar.
H) TATACARA
IBUBAPA.
1-
Pastikan anak-anak bersekolah pada waktunya.
2-
Memaklumkan kepada pihak sekolah tentang ketidakhadiran anak-anak ke
sekolah.
3-
Sentiasa menghubungi pihak sekolah untuk mengetahui perkembangan
anak-anak.
4- Ibubapa
pastikan dan beri kerjasama kepada pihak sekolah jika berlaku gejala ponteng.
5- Ibubapa
hendaklah hadir ke sekolah setelah menerima surat amaran ketidakhadiran anak ke
sekolah tanpa sebab.
6-
Mengadakan perbincangan dua hala dengan pihak sekolah.
7- Ibubapa
mesti menandatangani surat jaminan bertulis bahawa anak jagaan menghentikan
perlakuan agar tidak berulang.
POLISI 3 :
BILIK-BILIK SELAMAT.
A) MATLAMAT
1-
Memastikan bilik-bilik yang selamat dan kondusif untuk pendidikan dan
pembelajaran bagi melahirkan pelajar yang sihat dan cemerlang.
2-
Mengurangkan kecederaan serius ketika sessi pengajajaran dan
pembelajaran.
B) RASIONAL
1- Murid
kurang kesedaran mengenai keslamatan di dalam bilik darjah dan bilik-bilik
khas.
2-
Keselamatan diri kerap diabaikan.
3-
Terdapat beberapa kes murid mendapat kemalangan / cedera sewaktu
mengikuti sessi pembelajaran.
C) POLISI
-
Memastikan bilik-bilik di sekolah sentiasa selamat dan sesuai bagi merangsang
proses pengajaran dan pembelajaran agar melahirkan pelajar yang sihat dan
cemerlang.
TUJUAN /
OBJEKTIF
1-
Melengkapkan murid-murid dengan pengetahuan mengenai bilik-bilik yang
selamat.
2- Tiada
kemalangan yang berlaku kecuali masalah yang tidak boleh dielakkan.
3- Ibubapa
tidak merasa gusar / bimbang sewaktu anak-anak mereka berada di dalam bilik
darjah / bilik-bilik khas.
4-
Memastikan murid-murid mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan.
5-
Meningkatkan kesedaran kepentingan menjaga keselamatan diri kepada warga
sekolah.
D) TATACARA
AM.
1-
Penyediaan peraturan bilik darjah dan bilik-bilik khas.
2-
Merekodkan peralatan.
3-
Pemeriksaan fizikal terhadap kemudahan asas yang terdapat di dalam
bilik-bilik tersebut.
4-
Sentiasa membersihkan bilik-bilik supaya ianya selamat.
5-
Penyediaan jadual bertugas untuk bilik darjah dan bilik tertentu.
6-
Terdapat kotak ubat di bilik-bilik yang berisiko mendatangkan
kecederaan.
E) TATACARA
GURU.
1- Merangka
satu peraturan yang sesuai dengan bilik masing-masing.
2-
Menjumlahkan setiap keperluan asas yang ada dalam bilik masing-masing.
3-
Melekatkan peraturan dan jumlah keperluan asas pada tempat yang sesuai
di dalam bilik masing-masing.
4-
Mewujudkan satu buku untuk staf atau individu yang ingin meminjam
keperluan asas yang terdapat di dalam bilik tersebut.
5-
Menerangkan kepada murid setiap peraturan di dalam bilik masing-masing.
6-
Memastikan peraturan tersebut difahami dan diikuti oleh murid-murid.
F) TATACARA
UNTUK IBUBAPA
1- Ibubapa
dikehendaki mengingatkan dan menasihatkan anak-anak agar mematuhi setiap
peraturan di dalam bilik darjah dan bilik khas.
2-
Mengingatkan anak-anak supaya berwaspasa terhadap bilik-bilik yang
berisiko dan boleh mendatang kecederaan.
3-
Memeriksa peralatan yang dibawa pulang.
4-
Mengingatkam anak-anak supaya
memulangkan peralatan atau bahan yang dipijam dari pihak sekolah sebelum tarikh
tamat peminjaman.
5-
Sentiasa menghubingi pihak sekolah jika terdapat sebarang kemusykilan.
G) TATACARA
UNTUK MURID
- Murid
dikehendaki mematuhi semua tatacara yang dirangka pada setiap bilik darjah dan
bilik-bilik khas oleh guru yang berkenaan.
POLISI 4 : PERSEKITARAN SELAMAT.
A) MATLAMAT
1-
Memastikan persekitaran sekolah yang selamat dan kondusif untuk
pertumbuhan dan perkembangan bagi melahirkan murid yang sihat dan cemerlang.
2-
Mengurangkan kecederaan serius ketika berada di dalam kawasan sekolah.
B) RASIONAL
1- Murid
kurang kesedaran mengenai keslamatan ketika berada di dalam kawasan sekolah.
2-
Keselamatan diri kerap diabaikan.
3- Terdapat
beberapa kes murid mendapat kemalangan / cedera sewaktu berada di dalam kawasan
sekolah.
C) POLISI
- Memastikan
persekitaran sekolah sentiasa selamat dan sesuai bagi merangsang proses
pertumbuhan dan perkembangan murid agar melahirkan murid yang sihat dan
cemerlang.
TUJUAN /
OBJEKTIF
1-
Melengkapkan murid-murid dengan pengetahuan mengenai persekitaran
sekolah yang selamat.
2- Tiada
kemalangan yang berlaku kecuali masalah yang tidak boleh dielakkan.
3- Ibubapa
tidak merasa gusar / bimbang sewaktu anak-anak mereka berada di dalam kawasan
sekolah.
4-
Memastikan murid-murid mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan.
5-
Meningkatkan kesedaran kepentingan menjaga keselamatan diri kepada warga
sekolah.
D) TATACARA
AM.
1-
Mengenalpasti tempat-tempat yang boleh mendatangkan bahaya.
2-
Merekodkan tempat-tempat yang bahaya.
3-
Pemeriksaan fizikal terhadap kemudahan asas yang terdapat di sekolah
4-
Sentiasa kebersihan persekitaran agar ianya selamat.
E) TATACARA
GURU.
1- Menyenaraikan tempat-tempat yang bahaya.
2- Melabelkan tempat-tempat yang bahaya tersebut
agar mudah dikesan
oleh warga sekolah.
3- Memberi
penerangan kepada murid tentang tempat-tempat yang boleh mendatangkan
kecederaan.
4-
Memastikan peraturan tersebut difahami dan diikuti oleh murid-murid.
5- Guru
yang bertugas memantau pergerakan murid agar mematuhi peraturan yang
disediakan.
6- Memberi
teguran dan nasihat kepada murid yang melanggar peraturan.
7- Merujuk
kapada guru displin atau guru bimbingan dan kaunseling sekiranya seorang murid
melanggar peraturan tersebut lebih dari tiga kali.
F) TATACARA
UNTUK IBUBAPA
1- Ibubapa
dikehendaki mengingatkan dan menasihatkan anak-anak agar mematuhi setiap
peraturan keselamatan di sekolah.
2-
Mengingatkan anak-anak supaya berwaspasa terhadap tempat-tempat yang
berisiko di sekolah yang boleh mendatang kecederaan.
3-
Sentiasa menghubungi pihak sekolah jika terdapat sebarang kemusykilan.
G) TATACARA
UNTUK MURID
1- Murid
yang berjalan kaki dikehendaki mematuhi peraturan berjalan kaki apabila
memasuki kawasan sekolah.
2- Murid
yang berbasikal dikehendaki mematuhi peraturan berbasikal dalam kawasan
sekolah.
3- Murid
yang menaiki kereta atau van dikehendaki mematuhi tatacara menaiki kerata arau
van.
4- Murid
dikehendaki sentiasa peka terhadap setiap papan tanda yang terdapat di
persekitaran sekolah.
5-
Berhati-hati dengan tempat yang bahaya seperti longkang dan pokok
berduri.
6- Murid
dikehendaki tidak mencerobohi tempat yang berlabel kawasan larangan.
7- Murid
dikehendaki tidak berlari-lari ketika menaiki dan menuruni anak tangga.
8- Murid
dikehendaki mematuhi langkah-langkah keselamatan setiap masa.
H) TATACARA
UNTUK PENGAWAS
1-
Pengawas dikehendaki membantu guru di dalam melaksanakan keselamatan di
persekitaran sekolah.
2-
Pengawas diminta merekodkan murid yang melanggar peraturan yang
dietapkan.
3- Nama
yang direkodkan hendaklah dirujuk kepada guru pengawas.
4- Murid
yang melanggar peraturan melebihi tiga kali perlu diambil tindakan dengan
merujuk kepada guru displin atau guru bimbingan dan kaunseling.
POLISI 5 :
KEHILANGAN HARTA BENDA.
A) MATLAMAT.
1- Memupuk
sikap menghormati harta benda orang lain dan hak milik orang.
2-
Memastikan harta benda murid selamat berada di sekolah.
3-
Memastikan murid dapat menggunakan harta benda mereka dengan selamat.
4- Memupuk
tabiat murid cara untuk menjaga harta benda sendiri dengan selamat.
B) RASIONAL
1- Murid
tidak hormat kepada hak milik orang.
2-
Kehilangan harta benda murid seringkali berlaku dalam sekolah.
3- Murid
kurang memberi perhatian terhadap harta benda mereka.
4-
Terdapat murid yang suka mengambil harta benda orang lain.
C) POLISI
Memastikan harta benda murid selamat sepanjang masa mereka berada di
dalam kawasan sekolah.
D) TUJUAN /
OBJEKTIF
1- Murid
berasa senang hati untuk menyimpan barang mereka di sekolah
2- Memupuk
pengetahuan mengenai hak milik.
3-
Menyemaikan sifat tidak tamak pada murid sejak kecil.
4- Membuat
pemeriksaan secara tiba-tiba apabila berlaku kehilangan harta benda.
5-
Menyediakan satu tempat khas untuk menyimpan hartabenda murid yang
hilang dan membuat penyiasatan sekiranya ada murid melaporkan kehilangan harta
benda mereka untuk memastikan benda itu kepunyaan murid tersebut.
E) TATACARA
UNTUK MURID.
1- Murid
dikehendaki / digalakkan menulis nama mereka pada harta benda seperti pensil,
pemadam, kotak pensil, pembaris dan lain-lain.
2- Murid
dikehendaki melaporkan dengan segera kehilangan harta benda.
3- Murid
tidak dibenarkan membawa harta benda yang berharga ke sekolah seperti rantai
emas, cincin emas dan lain-lain lagi.
4- Murid
tidak dibenarkan membawa duit lebih dari RM 5 ke sekolah kecuali hendak membuat
bayaran tertentu.
5- Murid
dikehendaki menyimpan harta benda di tempat yang selamat.
6- Murid
dikehendaki mempunyai rasa hormat terhadap hak milik orang lain.
7- Murid
hendaklah prihatin terhadap harta benda sendiri.
8- Murid
yang kehilangan harta benda dikehendaki melaporkan kepada mana-mana guru,
guru-guru bertuga atau guru kebajikan sekolah dengan seberapa segera.
F) TATACARA
UNTUK GURU
1- Guru
dikehendaki menasihatkan murid agar menulis nama mereka pada peralatan sekolah
seperti pensil, pemadam, kotak pensil, pembaris dan lain-lain.
2- Guru
yang menerima aduan kehilangan harta benda murid dikehendaki membawa aduan
tersebut kepada guru kebajikan sekolah.
3- Guru
kebajikan sekolah dikehendaki mewujudkan satu ruang khas untuk menyimpan harta
benda yang hilang.
4- Guru
kebajikan dikehendaki menyiasat terlebih dahulu kesahihan aduan kehilangan.
5- Setiap
harta benda yang diterima dan diserahkan kepada murid perlulah direkodkan di
dalam buku daftar kehilangan harta benda.
G) TATACARA
UNTUK IBUBAPA
1-
Sentiasa membekalkan alat tulis dan wang yang secukupnya.
2-
Sentiasa memastikan alat tulis mencukupi untuk hari esoknya.
3-
Memastikan ada nama pada alat tulis anak.
4-
Memastikan anak membawa balik alat tulis.
5-
Memastikan anak tidak mengambil harta benda orang serta sentiasa
memeriksa begnya.
6-
Melaporkan kepada pihak sekolah tentang kekerapan berlakunya kehilangan.
7-
Sentiasa mengingatkan anak supaya sentiasa peka terhadap harta benda
ketika berada di sekolah.
8-
Sentiasa memeriksa wang yang dibaa oleh anak sebelum pergi ke sekolah.
9-
Sediakan dompet kecil untuk anak supaya wangnya tidak tercicir.
10- Memastikan anak-anak tidak membawa barang
bernilai ke sekolah.
POLISI 6 :
KESELAMATAN DI WAKTU PAGI DAN REHAT.
1- KESELAMATAN
DI WAKTU PAGI.
A) MATLAMAT
1-
Mewujudkan suasana yang selamat di waktu pagi.
2- Memupuk
minat membaca di kalangan murid.
3-
Memastikan murid-murid menjalankan aktiviti yang berfaedah semasa waktu
pagi.
4-
Meyakinkan ibubapa terhadap keselamatan anaknya di waktu pagi.
B) RASIONAL.
1-
Murid-murid suka kejar mengejar di waktu pagi.
2-
Murid-murid membuat kerja yang sia-sia di waktu pagi.
3- Harta
benda murid hilang di waktu pagi.
4- Terdapat
ibubapa yang risau terhadap keselamatannya anaknya semasa di sekolah.
C) POLISI
- Memastikan murid menggunakan waktu pagi
dengan bijak dan optimis dalam suasana yang selamat pada waktu pagi.
D) TUJUAN /
OBJEKTIF
1-
Mengurangkan / mengelakkan kadar kecederaan murid-murid pada waktu pagi.
2- Melatih
murid agar memurnikan masa pagi dengan betul dan optimis.
3- Memupuk
dan mengukuhkan budaya berdisplin dalam diri murid-murid.
4-
Mewujudkan keyakinan di kalangan ibubapa terhadap keselamatan anak
mereka ketika berada di sekolah.
E) TATACARA
UNTUK MURID
1- Sebaik
sahaja murid berada di SK Behor Empiang, murid tertakluk dengan
peraturan-peraturan yang termaktub di dalam buku peraturan sekolah.
2- Murid
yang berbasikal hendaklah meletakkan basikal di tempat yang disediakan
3- Murid
dkehendaki meletakkan beg di dalam kelas.
4- Murid
yang bertugas dibenarkan berada di dalam
kelas untuk membersihkan kelas sehingga loceng dibunyikan.
5-
Murid-murid lain hanya dibenarkan berada di kantin ( terutamanya murid
RMT ), Dataran Murni dan Dataran SKBE.
6-
Murid-murid menggunakan masa tersebut dengan berkualiti seperti
berbincang dan membaca nota atau apa saja perkara yang berkaitan dengan
persekolahan.
7-
Murid-murid dikehendaki berbaris di tapak perhimpunan selepas loceng
dibunyikan.
8-
Perhimpunan harian akan dimulakan dengan bacaan doa selamat.
9- Murid
akan mendengar dan meneliti buku displin / peraturan sekolah yang akan di
bacakan sekurang-kurangnya seminggu sekali oleh guru mengikut keadaan semasa.
10- Murid diminta membawa buku peraturan sekolah
setiap kali ke perhimpunan.
11- Guru bertugas akan memberi taklimat mengenai
senario semasa.
12- Perhimpunan akan diakhiri dengan ikrar murid
untuk mematuhi peraturan sekolah.
F) PERANAN
PENGAWAS.
1-
Pengawas bergerak ke tempat-tempat bertugas seperti yang ditetapkan.
2-
Pengawas dikehendaki mengawasi tingkahlaku murid-murid supaya berdisplin
di waktu pagi.
3- Mereka
juga akan memastikan murid-murid membuat perkara yang berfaedah di waktu pagi.
4-
Pengawas dikehendaki menghubungi dan melaporkan kepada guru bertugas
sekiranya berlakunya kecederaan untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak
diingini.
G) PERANAN
GURU BERTUGAS.
1- Guru
bertugas perlu memastikan murid-murid mematuhi tatacara di waktu pagi supaya
tidak berlaku apa-apa kemalangan yang tidak diingini.
2- Guru
dikehendaki meronda kawasan sekolah untuk memerhatikan tingkahlaku murid.
3- Guru
perlu menasihati murid supaya membuat sesuatu yang berfaedah seperti membaca
buku dengan senyap, perbincangan dan sebagainya.
4- Jika
terdapat murid yang tidak mematuhi peraturan, guru perlu segera menegur atau
memberi amaran kepada murid tersebut.
5- Jika
kemalangan berlaku, guru perlu mengambil tindakan segera.
H) TATACARA
UNTUK IBUBAPA.
1- Ibubapa
hendaklah memastikan anaknya sampai ke sekolah sebelum 7.30 pagi.
2- Ibubapa
yang menghantar anak perlu meninggalkan anak di luar pintu pagar sekolah.
3- Ibubapa
tidak dibenarkan memasuki kawasan sekolah tanpa urusan.
4- Ibubapa
dikehendaki mematuhi tatacara di waktu pagi.
CONTOH
PERATURAN BILIK-BILIK KHAS.
PANDUAN
KESELAMATAN DAN PERATURAN DI MAKMAL SAINS.
1- Semua pelajar dilarang masuk ke dalam makmal
tanpa kebenaran guru.
2- Bahan kimia dan alat radas tidak boleh diubah
dan dibawa keluar dari makmal tanpa kebenaran guru.
3- Eksperimen tidak boleh dilakukan tanpa kebenaran
guru.
4- Gunakan serpihan kayu, batang mancis atau
pemetik api untuk menyalakan penunu bunsen.
Jangan menyalakan penunu bunsen dengan kepingan kertas.
5- Jangan buangkan bahan pepejal ke dalam
singki. Bahan pepejal ini hendaklah dibuang
ke dalam tong sampah.
6- Batang mancis dan serpihan kayu yang bernyala
haruslah dipadamkan dengan air sebelum
dibuang ke dalam tong sampah.
7- Baca label pada botol bahan uji sebelum
menggunakannya.
8- Jangan bazirkan bahan-bahan kimia.
9- bahan pepejal hendaklah dikendalikan dengan
menggunakan spatula dan tidak menggunakan jari anda.
10- Asid dan alkali yang terkena pada kulit dan
pakaian haruslah dibasuh seberapa segera dengan menggunakan air paip yang
banyak.
11- Jika asid dan alkali termasuk ke dalam mata
anda, basuh segera dengan menggunakan air paip yang banyak.
12- Jangan rasa sebarang bahan kimia walaupun ia
adalah larutan yang cair. Semua bahan
kimia adalah beracun dan merbahaya.
13- Jika asid dan alkali termasuk termasuk ke dalam
mulut anda, ludahkannya serta merta dan basuh mulut anda dengan menggunakan air
yang banyak.
14- Jangan minum air paip yang terdapat di dalam
makmal kerana air ini tidak selamat untuk diminum.
15- Jangan bazirkan gas, air dan tenaga letrik.
16- Jika baju anda terbakar, jangan cemas. Cuba gulingkan badan anda di atas
lantai. Guru anda akan meletakkan gebar
di atas badan anda untuk memadamkan api itu.
17- Jika berlaku kebakaran, peraturan kebakaran sekolah
anda hendaklah dipatuhi.
18- Laporkan semua kemalangan dengan serta merta
kepada guru.
19- Basuh dan bersihkan alat radas anda selepas
digunakan.
20- Bersihkan tempat anda selepas menjalankan
eksperimen dan tinggalkan makmal dalam keadaan bersih dan kemas.
” UTAMAKAN KESELAMATAN ANDA RAKAN-RAKAN ANDA”
PANDUAN
PERATURAN PUSAT SUMBER
1- Tidak dibenarkan membawa masuk makanan, minuman,
beg dan topi keledar ke dalam pusat sumber.
Sila letakkan di luar atau tempat yang disediakan.
2- Dilarang membuat bising, berbual-bual atau
bersiul di dalam pusat sumber.
3- Letakkan kembali buku yang telah digunakan dan
diambil ke tempat asal atau di atas rak yang disediakan.
4- Pelihara harta milik pusat sumber. Dilarang menconteng meja, kerusi, dinding dan
lantai pusat sumber.
5- Hargai semua hak milik pusat sumber dengan
sebaiknya. Gunakan dengan cermat supaya
ianya boleh sentiasa digunakan untuk jangka panjang.
6- Pengawas pusat sumber berhak menuntut ganti rugi
untuk sebarang kecacatan dan kehilangan buku dari peminjam.
7- Buku yang dipinjam hendaklah dikembalikan pada
tarikh yang ditetapkan. Denda akan
dikenakan sekiranya pemulangan buku lewat dari tarikh yang ditetapkan.
8- Sebarang pinjaman buku hendaklah melalui proses
pendaftaran di kaunter pinjaman terlebih dahulu.
9- Pelajar hanya dibenarkan meminjam atau
memulangkan buku pada waktu rehat atau semasa pengawas pusat sumber yang
bertugas berada di kaunter.
10- Para pengguna pusat sumber haruslah sentiasa menjaga kebersihan pusat sumber,
buang sampah ke dalam tong sampah.
PERATURAN
BILIK BAHAN BANTU MENGAJAR.(BBM)
1- Murid-murid tidak dibenarkan masuk kecuali
dengan arahan guru.
2- Anda dilarang atau minum di dalam bilik ini.
3- Anda hendaklah sentiasa menjaga kebersihan bilik
ini.
4- Setiap bahan yang dipinjam mestilah direkodkan
di dalam buku rekod pinjaman yang disediakan.
5- Bahan yang telah digunakan mesti diletakkan
ditempat asalnya denga keadaan kemas dan tersusun.
6- Anda tidak dibenarkan membuat bising.
7- Carta yang telah digunakan mesti diletakkan pada
rak yang disediakan.
8- Sila maklumkan kepada guru bilik ini sekiranya
bahan yang anda pinjam rosak atau hilang.
PERATURAN
BILIK BIMBINGAN DAN KAUNSELING
1- Pelajar dibenarkan keluar dan masuk dalam bilik
kaunseling semasa WAKTU REHAT DAN SELEPAS WAKTU PERSEKOLAHAN.
2- Pelajar TIDAK dibenarkan keluar masuk ke bilik
bimbingan dan kaunseling pada waktu pengajaran dan pembelajaran KECUALI
A) Ada
temujanji dengan guru bimbingan dan kaunseling.
B)
Dipanggil oleh guru bimbingan dan kaunseling.
C) Dirujuk
oleh guru-guru.
D) Hal-hal yang difikirkan perlu.
3- Pelajar TIDAK DIBENARKAN MEMBAWA sebarang bahan
bacaan, maklumat dan peralatan KELUAR dari bilik bimbingan dan kaunseling tanpa
kebenaran dari guru bimbingan dan kaunseling.
4- Setiap bahan bacaan yang dibaca atau peralatan
yang digunakan hendaklah DIKEMBALIKAN ke tempat asal.
5- Sebarang SAMPAH yang di bawa atau yang
dihasilkan ke dalam bilik bimbingan dan kaunseling hendaklah DIBAWA KELUAR
bersama-sama dengan pelajar.
6- Pelajar dikehendaki bersama-sama MENJAGA
KEBERSIHAN bilik bimbingan dan kaunseling.
7- Semua murid dan guru diminta membuka alas kaki
apabila ingin masuk ke bilik bimbingan dan kaunseling.
PERATURAN
BILIK SENI
1- Dilarang berebut-rebut.
2- Dilarang masuk ke dalam bilik seni tanpa
kebenaran atau kehadiran guru pendidikan seni bersama.
3- Hargailah semua hak milik sekolah yang terdapat
di bilik seni. Dilarang melukis,
menconteng atau merosakkan meja, kerusi, lantai dan dinding bilik seni.
4- Penggunaan suratkhabar sebagai alas meja adalah
penting bagi mengelak sebarang kekotoran pada meja.
5- Amalkan sikap prihatin dan bertanggungjawab,
pastikan susunan meja dan kerusi sentiasa dalam keadaan teratur dan baik.
6- Bersihkan dengan segera menggunakan kain
pengelap sekiranya terdapat warna atau air yang tertumpah pada meja, kerusi dan
lantai.
7- Sebagai langkah keselamatan, sentiasa
berhati-hati dan cermat menggunakan peralatan seni yang tajam seperti gunting
dan pisau pemotong.
8- Laporkan segera pada guru seni, sekiranya
berlaku sebarang kecederaan atau kemalangan.
9- Semua peralatan seni harus diletakkan kembali ke
tempat asal setelah selesai digunakan.
Dilarang membawa keluar sebarang peralatan hak milik bilik seni.
10- Sebelum beredar, pastikan suis ditutup dan
tiada sisa-sisa atau sampah ditinggalkan atas meja dan lantai bilik seni.
PERATURAN
KEDAI SEKOLAH
1- Anda dilarang menbawa masuk beg, buku, makanan
dan minuman ke dalam kedai.
2- Anda boleh membeli alat tulis pada waktu pagi
iaitu sebelum pukul 7.30 pagi dan waktu rehat iaitu pukul 10.10 – 10.30 pagi.
3- Dilarang berebut-rebut ketika membeli alat tulis.
4- Selepas memilih barang yang dikehendaki anda
mesti membayar wang di kaunter bayaran.
5- Dilarang sama sekali mencuri atau mengubah
kedudukan barangan yang disusun pada rak yang disediakan.
6- Anda dilarang menjerit atau membuat bising
ketika memilih barangan atau membayar wang.
7- Anda mesti beratur ketika membuat bayaran.
8- Anda hendaklah sentiasa menjaga kebersihan
kedai.
PERATURAN
KESELAMATAN BILIK KEMAHIRAN HIDUP
1- Dapatkankan kebenaran guru sebelum masuk ke
dalam bengkel
2- Jangan bawa masuk beg ke dalam bengkel.
3- Buka tingkap dan pintu sebelum memulakan kerja.
4- Gunakan latan dan bahan dengan cara yang betul
5- Laporkan kemalangan yang berlaku kepada guru
dengan segera.
6- Bersihkan meja kerja dan kawasan bengkel setelah
selesai menjalankan aktiviti.
7- Tutup semua suis sebelum meninggalkan bengkel.
8- Pastikan alatan, bahan dan perkakas sentiasa
dijaga supaya selamat digunakan.
PERATURAN
KESELAMATAN DIRI
1- Dilarang memakai barang perhiasan semasa berada di dalam bengkel.
2- Pakai pakaian yang sesuai dan kemas serta
memakai kasut.
3- Ikat rambut yang panjang dengan kemas atau ikat
hujung tudung.
4- Fahami langkah kerjua sebelum memulakannya. Tanya guru jika terdapat sebarang keraguan.
5- Jangan bermain atau bergurau di dalam bengkel.
6- Cuci tangan selepas melakukan aktiviti.
PERATURAN
PENGGUNAAN BILIK MUZIK
1- Sila tanggalkan kasut dan berbaris sebelum masuk
ke dalam bilik ini.
2- Murid-murid hanya dibenarkan membawa masuk
peralatan muzik yang diarahkan, buku rujukan pendidikan muzik dan buku nota
sahaja.
3- Segala jenis makanan dan minuman tidak
dibenarkan di bawa bersama.
4- Murid-murid dikehendaki duduk dengan tertib dan
pastikan anda menerima arahan daripada guru sebelum memulakan aktiviti
pembelajaran.
5- Ketika berada di dalam bilik ini, murid-murid
tidak dibenarkan berlari-lari atau bergurau sesama rakan yang boleh
mengakibatkan kecederaan.
6- Segala jenis peralatan muzik / elektronik yang
berada di dalam bilik ini hanya boleh dimainkan dengan kebenaran guru sahaja.
7- Pastikan peralatan muzik / elektronik yang
hendak digunakan berada dalam keadaan baik sebelum menggunakannya.
8- Sila laporkan kepada guru dengan segera jika
peralatan muzik / elektronik yang hendak digunakan rosak.
9- Sentiasa menjaga keselamatan diri dan kebersihan
bilik ini.
10- Sebelum meninggalkan bilik ini, sila pastikan
peralatan muzik / elektronik disimpan dengan betul dan tutup semua suis alatan
elektronik, kipas serta lampu.
PERATURAN
PENGGUNAAN DI BILIK SPBT
1- Pastikan mendapat kebenaran terlebih dahulu
daripada guru SPBT sebelum mengambil buku teks atau cd-rom buku teks.
2- Setiap buku teks dan cd-rom buku teks yang di
ambil perlulah direkod ke dalam buku rekod yang disediakan.
3- Sebagai langkah keselamatan, elakkan datang ke
bilik SPBT dengan bersendirian tanpa memaklumkan kepada guru SPBT.
4- Dilarang mengambil buku teks dan cd-rom buklu
teks tanpa kebenaran.
5- Buku teks dan cd-rom buku teks hendaklah
dikembalikan dan diletakkan mengikut rak yang disediakan.
6- Bagi mengelakkan berlakunya kehilangan pada buku
teks dan cd-rom buku teks, pastikan pintu bilik SPBT ditutup setiap kali
beredar.
7- Amalkan sikap bertanggungjawab terhadap
kebersihan bilik SPBT, kutip sampah di persekitaran
dan buangkan ke dalam tong sampah.
8- Dilarang melepak atau melakukan aktiviti yang
membuang masa di bilik SPBT.
9- Pastikan semua suis elektrik ditutup sebelum
beredar.
PERATURAN
PENGGUNAAN PERALATAN SUKAN DI BILIK SUKAN.
1- Pastikan mendapat kebenaran terlebih dahulu
daripada guru pendidikan jasmani sebelum mengambil peralatan sukan yang
diperlukan. Dilarang mengambil peralatan
sukan tanpa kebenaran.
2- Setiap peralatan sukan yang di ambil perlulah
direkod ke dalam buku rekod bilik sukan.
3- Sebagai langkah keselamatan, elakkan dantang ke
bilik sukan dengan bersendirian tanpa memaklumkan kepada guru pendidikan
asmani.
4- Gunakan semua peralatan sukan mengikut
kesesuaian dengan sebaik-baiknya.
Dilarang penyalahgunaan peralatan-peralatan tersebut.
5- Peralatan sukan hendaklah dikembalikan dan
diletakkan mengikut susunan asalnya. Pihak bilik sukan berhak menuntut ganti rugi
daripada kelas terbabit atas segala kerosakan atau kehilangan peralatan sukan
yang digunakan.
6- Bagi mengelakkan dari berlakunya kehilangan pada
peralatan-peralatan dan kemudahan yang ada di dalam bilik sukan, pastikan pintu
bilik sukan ditutup setiap kali sebelum beredar.
7- Berhati-hati ketika menggunakan atau membawa
peralatan sukan yang tajam dan berat.
8 - Amalkan sikap bertanggungjawab terhadap
kebersihan bilik sukan , kutip apabila ternampak sampah di persekitaran dan
buangkan ke dalam tong sampah.
9- Dilarang melepak atau melakukan aktiviti yang
membuang masa di bilik sukan.
10- Pastikan semua suis elektrik ditutup sebelum
beredar keluar.
PERATURAN
SEMASA DI KANTIN
1- Murid harus beratur di luar bilik darjah selepas
bunyi loceng dan menuju ke kantin dengan berdisplin.
2- Murid-murid dikehendaki beratur dan sopan semasa
membeli makanan.
3- Murid-murid yang telah mendapat makanan harus
bergerak ke tempat yang dikhaskan.
4- Murid-murid mesti membasuh tangan sebelum dan
selepas makan.
5- Murid-murid hendaklah makan dengan tertib di
meja yang telah disediakan.
6- Murid-murid digalakkan menghabiskan makanan yang telah dibeli.
7- Pinggan dan gelas yang telah digunakan perlu
diletakkan di dalam bekas yang disediakan.
8- Murid-murid tidak dibenarkan berlari ketika
berada di kantin.
9- Bekas pembalut makanan seperti kertas dan
plastik hendaklah dimasukkan ke dalam tong sampah.
10- Jika berlaku apa-apa kemalangan, murid-murid
harus segera memberitahu pengawas yang bertugas.
PERATURAN
SURAU DAN BILIK WUDU’
1- Sila tanggalkan kasut sebelum masuk, kasut
hendaklah diletakkan dalam keadaan teratur.
2- Dilarang membawa masuk makanan atau minuman ke
dalam surau.
3- Telekung dan sejadah yang telah digunakan perlu
dilipat dan diletakkan kembali ke tempat asal.
4- Buang sampah ke dalam tong sampah.
5- Dilarang menconteng atau merosakkan segala
kemudahan yang terdapat dalam surau. ( Dinding, tingkap, pintu, lantai dan
lain-lain ).
6- Jimatkan penggunaan elektrik, pastikan suis
lampu, kipas dan sebagainya ditutup sebaik sahaja selesai digunakan.
7- Dilarang samasekali menjalankan aktiviti yang
bertentangan dengan ajaran agama serta boleh mencemarkan tempat beribadah (
surau ) .
8- Penggunaan surau untuk tujuan tertentu hendaklah
mendapat kebenaran pihak sekolah terlebih dahulu.
9- Sila pastikan keselamatan barang sendiri, pihak
sekolah tidak akan bertanggungjawab untuk sebarang kehilangan atau kecurian.
BILIK WUDU’
1- Kasut hendaklah ditanggalkan sebelum masuk ke
bilik wudu’, sebaik-baik gunakan selipar atau terompah yang disediakan.
2- Elakkan dari berebut-rebut, gunakanlah kemudahan
yang disediakan secara teratur dan mengikut giliran.
3- Dilarang meludah dimerata-rata tempat.
4- Tidak dibenarkan membuang air di bilik wudu’,
pergi ke tandas untuk tujuan tersebut.
5- Amalkan sikap prihatin, kutip dan buangkan ke
dalam tong sampah sekiranya ternampak sampah atau sebagainya yang boleh
mencemari persekitaran bilik wudu’.
6- Elakkan pembaziran, pastikan paip air ditutup
sebaik-baiknya setelah digunakan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AKTA PENDIDIKAN 1996.
Bab 12 - Peruntukan Kemudahan Dan Perkhidmatan.
65. ( 1 )
Tanpa menjejaskan keluasan kuasa yang diberikan oleh seksyen 64, Menteri hendaklah setakat yang munasabah dan praktik berbuat demilian, menyediakan pemeriksaan perubatan dan pergigian pada lat tempoh yang sesuai ke atas murids institusi pendidikan kerajaan atau bantuan kerajaan.
65. ( 1 )
Seseorang pegawai yang diberi kuasa bagi maksud itu oleh Menteri boleh menghendaki ibubapa atau penjaga murid instusi pendidikan kerajaan atau bantuan kerajaan menyebabkan murid itu menjalani pemeriksaan perubatan atau pergigian, mengikut persediaan yang dibuat oleh pihak berkuasa sekolah atau oleh seseorang pengamal perubatan atau pengsmsl pergigian berdaftar dan seseorang yang tanpa alas an yang munasabah tidak mematuhi kehendakitu adalah melakukan kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi lima ratus ringgit.
SURAT PEKELILING IKHTISAS.
-Makanan Dan Minuman Di Kantin-Kantin Sekolah Untuk Murid-Murid Berbilang Agama. 7 ( 76 )
-Panduan Untuk Menjaga Kesihatan Murid Dan Kebersihan Di Kantin Sekolah. 6 ( 76 )
-Kantin Sekolah Untuk Murid-Murid BerbilanPenambahan Kepada Syarat-Syarat Pelaksanaan SPI 7 (76) Makanan Dan Minuman Di Kantin-g Agama. 6 ( 78 )
-Kebersihan Di Sekolah-Sekolah. 4 ( 81 )
-Makanan Dan Minuman Di Sekolah Untuk Murid-Murid Yang Berbilang Agama.1 ( 81 )
-Kantin Sekolah. 2 ( 83 )
-Kebersihan Sekolah. 14 ( 89 )
-Rancangan Kesihatan Sekolah. 2 ( 89 )
-Keracunan Makanan Di Sekolah-Sekolah. 5 ( 95 )
-Sikap Mengutamakan Keceriaan Dan Kebersihan Di Kalangan Pelajar. 1 ( 96 )
-Amalan Kebersihan Di Sekolah. 6 ( 97 )
-Sekolah Sebagai Kawasan Larangan Merokok. 5 ( 97 )
-Menjaga Kesihatan Pelajar Di Sekolah. 6 ( 98 )
-Pelaksanaan Program Pelalian Human Papilloma Virus ( HPV )Kebangsaan Untuk Murid Perempuan -Tingkatan 1 Di Sekolah Kerajaan, Swasta Dan Sekolah Antarabangsa Seluruh Negara. 6 ( 10 )
-Kempen Anti Denggi Di Sekolah-Sekolah. 2 ( 82 )
PENGURUSAN KAD KESIHATAN MURID.
Peranan Jawatan Kuasa Sekolah :
-Menyediakan Bilik Rawatan Yang Sesuai.
-Mengenalpasti Murid Yang Mempunyai Penyakit Serius Dan Memerlukan Perhatian.
-Memastikan ibubapa / penjaga menandatangi Borang Persetujuan Perkhidmatan Kesihatan Dan Imunisasi.
-Maklum akan tarikh-tarikh lawatan Jabatan Kesihatan Untuk Pemeriksaan.
-Memantau Dan Menyelia Murid Yang Menjalani Pemeriksaan / Rawatan.
-Membuat Semakan Dan Mengemaskini Rekod Kesihatan Murid.
-Memaklumkan Kepada Ibubapa / Penjaga sekiranya Terdapat Murid Yang Disahkan Tidak Sihat Dan -Memerlukan Rawatan Lanjut.
PENCEGAHAN DENGGI DI SEKOLAH-SEKOLAH.
Objektif.
-Mejadikan Amalan Kebersihan Sebagai Budaya Cara Hidup Sihat.
-Memupuk Sikap Keprihatinan Dan Komitmen Yang Tinggi Di Kalangan Warga Sekolah Tentang Pendidikan Pencegahan Demam Denggi.
-Menjadikan Murid Sebagai Agen Perubahan Terhadap Pencegahan Pembiakan Nyamuk Aedes.
-Mewujudkan Persekitaran Sekolah Yang Bersih, Selamat, Kondusif Dan Bebas Pembiakan Nyamuk Aedes.
Peranan Jawatan Kuasa Pencegahan Denggi.
-Merancang Dan Melaksanakan Pelan Tindakan Pencegahan Pembiakan Nyamuk Aedes Ke Arah -Menjadikan Kawasan Sekolah Sebagai Kawasan Bebas Denggi.
-Memberi Garis Panduan Kepada Guru Bagi Menyelaras Aktiviti Pendidikan Pencegahan Denggi Dan Peranan Murid Sebagai Agen Perubahan Di Sekolah.
-Menyebar Maklumat Tentang Bahaya Nyamuk Aedes Dan Demam Denggi Dalam Pelbagai Kaedah Dan Media.
-Melibatkan Pihak Luar Seperti Agensi Kerajaan Dan Swasta Dalam Merancang Serta Melaksanakan Program Pencegahan Denggi.
-Memantau Dan Melaporkan Pelaksanaan Pendidikan Pencegahan Denggi Di Sekolah Kepada JPN / PPD.
-Memantau, Melapor Dan Merujuk Kes-Kes Yang Disyaki Demam Denggi Kepada Pihak Berwajib.
Peranan Guru.
-Meningkatkan Pengetahuan Dan Kemahiran Murid Mengenai Cara Menjaga Kebersihan Diri Dari Aspek Rohani Dan Jasmani.
-Meningkatkan Kesedaran Murid Pentingnya Kesihatan Dalam Kehidupan Seharian.
-Meningkatkan Amalan Menjaga Kesihatan Diri Sepanjang Hayat.
Peranan Murid.
Di Sekolah.
-Mengetahui Dan Memahami Bahaya Nyamuk Aedes Dan Demam Denggi.
-Membantu Menjaga Kebersihan Kawasan Sekolah.
-Memaklumkan Kepada Guru Sekiranya Melihat / Mengetahui Ada Tempat-Tempat Pembiakan Aedes.
-Mengambil Bahagian Dalam Aktiviti Gotong Royong Membersihkan Kawasan Sekolah.
-Memaklumkan Kepada Guru Jika Diri Dan Rakan-Rakan Demam.
Di Rumah.
-Memberikan Penerangan Kepada Keluarga Berkaitan Bahaya Nyamuk Aedes Dan Demam Denggi.
-Membersih Kaeasan Rumah Bersdama Keluarga Setiap Minggu.
-Membuat Pemeriksaan Tempat-Tempat Pembiakan Nyamuk Aedes Di Dalam Dan Di Luar Rumah. -Menghapuskan Tempat-Tempat Pembiakan Nyamuk Aedes Dengan Membersihkannya Atau Membubuh Ubat Jentik-Jentik.
-Elakkan Berada Di Luar Rumah Pada Masa Nyamuk Aedes Aktif Menggigit Iaitu Pada Awal Pagi ( 5.00 - 8.00 ) pg dan Lewat Petang ( 5.00 - 7.00 ). Memakai Baju Berlengan Panjang Dan Seluar Panjang Jika Perlu Berada Di Luar Rumah.
Di Dalam Masyarakat.
-Memaklumkan Kepada Jiran Dan Masyarakat Setempat Tentang Bahaya Nyamuk Aedes Dan Demam Denggi.
-Melibatkan Diri Dalam Aktiviti-Aktiviti Kemasyarakatan Seperti Gotong Royong, Pameran Dan Sebagainya.
-Melakukan Aktiviti-Aktiviti Pencegahan Pembiakan Nyamuk Aedes Seperti Menanam Semua Jenis Bekas Terbuang Yang Boleh Menakung Air Dan Membubuh Ubat Jentik-Jentik Ke Dalam Bekas-Bekas Air Simpanan Dan Sebagainya.
-Memaklumkan Kepada Masyarakat Untuk Mendapatkan Rawatan Di Klinik Atau Hospital Jika Ada Tanda-Tanda Demam.
Perancangan Aktiviti.
-Mengadakan Mesyuarat 4 kali setahun.
-Penyebaran Maklumat Kepada Warga Sekolah Dan Ibubapa.
-Gotong-Royong.
-Pemeriksaan Mingguan Kawasan Sekolah Dengan Menggunakan Borang Senarai Semak Pencegahan Denggi ( SSPD ).
-Menghantar Laporan Bulanan Ke JPN.
-Melaksanakan Secara Berterusan Program Aktiviti Pendidikan Pencegahan Denggi, Ceramah, Pameran, Sudut Kesihatan, Minggu Kesihatan Dan Lain-lain.
-Mewujudkan Kawasan Angkat Kepada Murid / Komuniti Untuk Pembersihan Kawasan.
-Tindakan Untuk Sekolah Yang Berada Di Kawasan Yang Diwartakan "Hot Spot" Denggi :
-Wujudkan Task Force / Flying Squad Bagi Memantau Dan Mengambil Tindakan Segera Menangani Masalah Pembiakan Nyamuk Aedes.
-Pemeriksaan Harian Kawasan Sekolah Menggunakan Senarai Semak Pencegahan Denggi ( SSPD ).
-Menghantar Laporan Secara Mingguan Ke JPN.
-Berhubung Dengan Pusat / Jabatan Kesihatan Bagi Mendapat Khidmat Nasihat / Bantuan Bagi Menangani Masalah Pembiakan Nyamuk Aedes.
-Memantau / Membuat Laporan Segera Jika Warga Sekolah Disyaki Mengidap Penyakit Demam Denggi.
Antara Tempat-Tempat Pembiakan Nyamuk Aedes.
-Pam Tandas.
-Bawah Penutup Longkang.
-Tong Deram Berisi Air.
-Kanvas.
-Parit Bangunan.
-Tanki Septik.
-Tempurung Kelapa.
-Celah Rekahan Simen.
-Seludang Kelapa.
-Mangkuk Tandas Yang Tidak Berfungsi.
-Kolam.
-Pelapik Rak Pinggan.
-Pasu Hiasan.
-Botol Kosong.
-Bekas Minuman.
-Tin-Tin Kosong.
-Tayar Buruk.
-Pasu Bunga.
-Alas Pasu Bunga.
-Talam Peti Sejuk.
-Tempayan.
-Baldi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan