Kuasa merotan murid telah disediakan oleh
Kementerian Pendidikan sejak sekian lama. Kuasa merotan yang diberikan oleh
Kementerian Pendidikan berasaskan peruntukan yang disediakan dalam
PERATURAN-PERATURAN PELAJARAN (DISIPLIN SEKOLAH) 1959, di bawah ORDINAN
PELAJARAN 1957. Dalam PERATURAN 6 dinyatakan dengan jelas bahawa :
Peraturan 6 :
Guru Besar sesebuah sekolah boleh dari semasa ke
semasa, tertakluk kepada apa-apa syarat dan hal yang difikirkannya patut,
mewakilkan kuasa disiplin sekolah dan kuasa menjalankan hukum kepada guru-guru
lain di sekolah itu atau kepada murid-murid yang ditetapkan olehnya bagi maksud
itu, tetapi kecuali yang disebut di atas tidak seorang pun guru atau murid
boleh menjalankan kuasa itu melainkan dengan arahan tertentu:
Sehubungan dengan itu, Kementerian Pendidikan
berharap kuasa yang diberikan itu digunakan oleh pihak sekolah dengan mematuhi
PERATURAN 5 di bawah ordinan yang sama :
Peraturan 5 :
(1) Bagi maksud menjaga disiplin di kalangan
murid-murid, Guru Besar hendaklah mempunyai kuasa menjalankan hukuman-hukuman
sekolah yang biasa sebagaimana perlu atau bermanfaat :
Dengan syarat bahawa –
(a) hukuman dera kepada murid-murid perempuan
adalah dilarang; dan
(b) hukuman dera kepada murid-murid lelaki oleh
seseorang guru atau lain-lain kakitangan sekolah adalah dihadkan kepada merotan
dengan rotan yang ringan di tapak tangan atau pun di punggung yang berlapik
dengan pakaian dan hendaklah difahamkan hanya oleh Guru Besar ataupun dengan
kuasa nyata yang diberi olehnya dalam hal yang tertentu.
(2) Satu rekod mengandungi semua hukuman yang
dijalankan di bawah perenggan (1) hendaklah disimpan secara sulit mengikut
bentuk yang diluluskan oleh pendaftar. Hukuman yang dikenakan hendaklah
direkodkan dengan menyatakan jenis salah laku, bilangan sebatan, bahagian
anggota yang dirotan, nama dan tandatangan perotan dan saksi semasa hukuman
rotan dilaksanakan.
Dalam melaksanakan hukuman rotan, pengetua atau
guru besar dan guru-guru yang diberikan kuasa hendaklah sentiasa menyedari
bahawa merotan adalah sebahagian daripada proses pendidikan.
Tindakan yang dikenakan mestilah difahami sebagai
alat untuk mendisiplinkan dan bukan sebagai alat yang akan merosakkan fizikal
dan mental murid. Guru-guru yang merotan murid bukan berdasarkan rasa marah dan
dendam tetapi untuk memberi pengajaran bahawa setiap kesalahan ada hukumannya.
Dalam konteks sekolah, merotan hanya sebagai sebahagian daripada proses
mendidik terutamanya kepada mereka yang tidak berdisiplin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan