BUKIT MERTAJAM 12 Mei - “Tangani dengan bijaksana
dan penuh hikmah.”
Itu prinsip yang dipegang oleh Yang Dipertua Majlis
Pengetua Sekolah Menengah Malaysia (MPSM) apabila ditanya mengenai isu
perpaduan dalam kalangan pelajar dewasa ini.
Menurut Jamaludin Yaacob, isu perpaduan antara kaum
di negara ini adalah isu penting yang sering dan hangat dibincangkan apabila
timbul pelbagai isu yang menggugat keharmonian.
Pengetua Cemerlang Sekolah Menengah Sains Tun Syed
Sheh Shahabudin (SMSTSSS) itu mengakui Kementerian Pendidikan telah lama
melaksanakan program RIMUP atau Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan di
peringkat sekolah rendah lagi.
Namun, katanya, usaha menggalakkan perpaduan itu
seakan-akan terhenti apabila pelajar meninggalkan alam persekolahan dan
membawa haluan masing-masing sama ada menyambung pengajian ke peringkat lebih
tinggi atau mencari pekerjaan.
Selepas tamat persekolahan, ujar beliau, aspek
penyatuan antara kaum itu seolah-olah terputus dan setiap pelajar membawa
haluan sendiri sehingga wujudnya pelbagai isu yang boleh menggugat
keharmonian.
“Isu perpaduan ini sentiasa diambil cakna oleh
pihak sekolah, malah selaku YDP MPSM, perkara ini menjadi topik utama yang
sering dibincangkan supaya tidak berlarutan.
“Pada saya, isu menggalakkan integrasi antara kaum
ini tidak harus terhenti pada satu tahap sahaja dan semua pihak tidak boleh
berpuas hati sekadar melihat anak-anak pelbagai kaum duduk semeja makan bersama
atau mengulang kaji pelajaran dalam satu kumpulan,” katanya ketika ditemui di
sini baru-baru ini.
Tanpa berselindung, Jamaludin mengakui isu
perpaduan dalam kalangan lepasan sekolah agak kritikal sehingga banyak isu
kecil melibatkan perbezaan pendapatan antara kaum menjadi tular dan
diperbesar-besarkan.
Jelasnya, toleransi serta komunikasi antara kaum
yang membentuk keharmonian dan menggalakkan keamanan sepatutnya diteruskan
seperti yang dilaksanakan dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) sebelum
ini.
“PLKN adalah salah satu contoh terbaik menggalakkan
perpaduan dan rasa kebersamaan antara kaum kerana sepanjang program itu mereka
melakukan semua aktiviti bersama dan meletakkan perbezaan di luar kem.
“Selepas sekolah, program-program melibatkan semua
lapisan masyarakat ini harus diteruskan oleh Kementerian Belia dan Sukan serta
kementerian lain secara aktif,” ujarnya.
Jamaludin berkata, jika dilihat di negara lain
seperti Jepun dan Korea Selatan, aspek perpaduan bercambah sejak di peringkat
sekolah rendah dan berterusan biarpun selepas mereka masuk ke alam pekerjaan.
Ketika ditanya apakah harapan beliau yang masih
belum selesai sebagai YDP MPSM, ujar Jamaludin, beliau mahu pentadbir sekolah
meletakkan aspek perpaduan sebagai impian bersama oleh semua sekolah.
Selain itu, katanya, program seperti RIMUP harus
diteruskan sama ada di peringkat mikro di sekolah, makro di peringkat daerah
seterusnya mega melibatkan penyertaan seluruh negeri dan negara.
“MPSM tidak harus berhenti setakat untuk
menggalakkan perpaduan malah perjuangan ini perlu dilaksanakan di semua sekolah
dan pusat pengajian,” katanya.
Sumber: Utusan Online
Tiada ulasan:
Catat Ulasan