Anjakan ke Sembilan, Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) 2013-2025 telah menetapkan bahawa pelibatan ibu bapa, komuniti
dan pihak swasta perlu diperluaskan dan diperkasakan peranannya. Perubahan
persekitaran pendidikan semasa menuntut pelibatan ibu bapa, komuniti malah
pihak swasta yang lebih aktif.
Ekosistem pembelajaran di abad ke-21 telah mengubah konsep pendidikan berasaskan sistem sekolah kepada sistem pembelajaran (learning system) yang lebih luas cakupannya. Dalam ekosistem pembelajaran terkini, pembelajaran boleh berlaku dimana-mana dan pada bila-bila masa.
Ekosistem pembelajaran di abad ke-21 telah mengubah konsep pendidikan berasaskan sistem sekolah kepada sistem pembelajaran (learning system) yang lebih luas cakupannya. Dalam ekosistem pembelajaran terkini, pembelajaran boleh berlaku dimana-mana dan pada bila-bila masa.
“kajian
yang dijalankan oleh Centre for Social Organisation of Schools di Amerika
Syarikat mendapati sekolah yang melibatkan kumpulan komuniti menikmati manfaat
termasuk penurunan kadar ponteng sekolah, kadar menyiapkan kerja sekolah yang
lebih tinggi, dan pencapaian gred yang lebih baik dalam kalangan murid.”
KPM berusaha untuk melaksanakan peluasan agar
pelaksanaan Pelibatan Ibu Bapa dan Komuniti bergerak lebih menyeluruh. Pada
awal pelaksanaan PPPM, pihak
sekolah dan ibu bapa telah dibekalkan dengan sarana
sekolah dan sarana ibu bapa.
KPM kini mempunyai 96 jurulatih utama PIBK untuk
membantu dan membimbing pemimpin dan guru sekolah untuk menarik lebih ramai ibu
bapa untuk menyertai aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh sekolah. Selain
itu, peratus kehadiran ibu bapa dalam 6 aktiviti iaitu Hari Pendaftaran, Hari
Penetapan Target, Mesyuarat Agung Tahunan PIBG, Hari Pelaporan, Hari Sukan dan
Hari Anugerah utama sekolah telah dijadikan KPI setiap sekolah.
Muat Turun:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan